Dekk - viktig å vite ved kjøp av dekk

Velg dekk

Stort utvalg fra kjente produsenter

Bestill time online

Velg en passende time raskt og enkelt.

Betal i butikk

Du unngår risiko, betal når du kommer til din forhandler.

Velg riktig dekk

Når du kjøper nye dekk til bilen din, er det viktig å velge gode dekk som passer ditt kjøremønster, og ditt behov.
Biltype har også noe å si ved valg av dekk i forhold til lasteindeks og hastighetsindeks.

kontaktflaten mellom et dekk og asfalten er ikke stor,
så det å ha et dekk som er i god stand er viktig for en bedre kjøreglede, og ikke minst for din egen og andres sikkerhet på veien. 

Utseende på dekk kan for et utrent øye se veldig like ut, men det er utallige forskjeller.
Slik som for eksempel mønsteret på dekket, gummiblandingen og dekkets andre unike egenskaper som blir utviklet for ulike behov.
Alle disse elementene spiller inn når du skal velge riktig dekk til din bil.

Hvordan velge riktig dekk  - dekkspesifikasjoner

Dekk hos Dekkmann

Før du velger dekk burde du gjøre nødvendig forarbeid. Vognkortet som følger med bilen gir deg informasjon rundt dekkdimensjoner, og utgangspunktet du trenger for å finne dekkene tilpasset bilen din.

For å bestille riktig størrelse på dekkene dine, trenger du følgende informasjon.
Eksempel:

  • 205/55 R 16
  • 205: Bredden på dekket i millimeter.
  • 55: Høyden på dekket i prosent av bredde.
  • R: Viser type dekk, som i dette tilfellet er radialdekk.
  • 16: Innvendig diameter på dekket i tommer, dvs. felgdiameter
  • 91: Lasteindeks.
  • V: Hastighetsindeks.

Husk at størrelsen på vinter- og sommerdekk kan variere.

Velg dekk med riktig last- og hastighetsindeks

Når du velger dekk er det viktig at dekket tilfredsstiller kravet til minimum lasteindeks (LI) og minimum hastighetsindeks (Y).
Tallene fremkommer etter dekkdimensjonen som vises på dekkets sidevegg. F.eks. 205/55R16 91H.

Det er forskjell på sommer- og vinterdekk i forhold til valg av hastighetsindeks. Hastighetsindeksen på et sommerdekk kan ikke være dårligere enn det som er oppgitt i vognkortet.
For vinterdekk er minstekravet hastighetsindeks Q (160 km/t). Vognkortet viser derfor kun hastighetsindeksen for sommerdekk.
Dekkets lasteindeks må være minimum det som står i vognkortet, eller høyere. 

Er du usikker på hva som gjelder for deg? Se på dekket du har i dag, eller
kontakt din lokale Dekkmann.

Bestill dekk på nett - Betal i butikk

Dette betyr informasjonen på sideveggen til et dekk

Dekk hos Dekkmann
(Illustrasjon av dekkets sidevegg vises under alle punktene om du ser i mobilversjon. scroll ned.)
  • 1. Varemerke
  • 2. Produktnavn
  • 3. Dimensjoner

205: seksjonsbredde i mm.
55: høyde i prosent av bredde. 
R: radial. 
16: felgdiameter i tommer.

91: godkjent for 615 kg. 
V: godkjent for 240  km/t.

E: tilpasset ECE standard R30
4: kode for hvor tester er utført 4=Nederland)

  • 7. Godkjennelsenummer
    e4xxxxx-s: dekket tilfredsstiller støykrav.
  • 8. Kode for fabrikant

Dimensjon, produksjonstid, etc. 2206 forteller at dette dekket er produsert i uke 22 i år 06. De to første sifrene viser uke, de to neste viser år.

  • 9. DOT: Department of Transport
  • 10. WI Tread Wear:Slitasjevarsler med 1,6 mm forhøyning i mønsterbunnen i hovedriller.

 

Alderen på et dekk - DOT

Lurer du på hvor gammelt dekket ditt er, kan du se på sideveggen på dekket (som vist i bildet over.)
Der står det oppført en DOT-kode, hvor de siste sifrene i koden oppgir alderen.
Koden viser uken dekket ble produsert (to første sifrene), og produksjonsår (to siste sifrene). 
For dekk produsert etter år 2000 er det tre siste sifre som angir produksjonstidspunkt. 

Dekk er ikke ferskvare i vanlig forstand. Det er ikke produksjonsdato som er viktig, men når dekkene ble tatt i bruk for første gang som er tellende. Det er elementene vi møter under bruk som påvirker gummien. Sollys, ozon, oksygen og eventuell forurensning på veibanen (f.eks. dieselsøl) er noen av årsakene. Som en tommelfingerregel kan man si at gummien i et dekk holder i 6-7 år fra det tas i bruk. Det betyr inntil 10 år fra produksjonsdato.

Rullemotstand - velg dekk som er bra for lommeboka

Dekk med lav rullemotstand gjør at du minsker drivstofforbruket.
Et dekk som ruller godt, vil gjøre at bilen får mindre motstand mellom dekk og asfalt, og derfor også kreve mindre av gasspedalen, og være gunstig for lommeboka.

Særlig ved valg av dekk til elbil vil det være en fordel å velge et dekk med lav rullemotstand.

Info om rullemotstand kan du se på EU-merkelappen, som sitter på nye dekk. Skalaen går fra A til G, hvor A er den minste rullemotstanden et dekk kan ha. 
For elbiler vil dekk med god rullemotstand gi noen ekstra kilometer.

Dekk med riktig lufttrykk

Dekk med riktig lufttrykk - Dekkmann

Både for høyt og for lavt lufttrykk i et dekk reduserer dekkets evne til maksimalt grep. Ikke bare vil dette føre til hurtig eller ujevn slitasje, det vil også ha en vesentlig innflytelse på kjøreegenskapene, som kan være direkte farlig ved kurvekjøring i høy hastighet.

For å sikre at du har riktig lufttrykk i dekkene dine, bør det sjekkes regelmessig. Om du skal fylle opp bilen med bagasje,
eller andre ting som gjør at bilen blir tyngre, og du skal på lengre turer, gjør du det lurt å sjekke lufttrykket før du reiser avgårde.

Feil lufttrykk, enten det er for lite, eller for mye, påvirker:

  • Kjøreegenskapene, særlig mulighetene for å svinge unna plutselige hindringer.
  • Våtgrepet, særlig vannplaningsterskelen.
  • Bremseegenskapene. 
  • Temperaturen i dekkene. Overoppheting pga overbelastning (ved for lavt trykk)
  • Drivstofforbruket
  • Levetiden

Usikker på hvor mye lufttrykk dine dekk skal ha?

Riktig lufttrykk på ditt dekk finner du i bilens instruksjonsbok, på infoskjermer og oppslagsverk på bensinstasjoner.
De fleste biler har denne informasjonen i bilens dørkarm på førersiden, eller bak tanklokket. For vinterdekk anbefaler vi å plusse på 10%.

Det oppgis trykk for om bilen er halvfull, eller fullastet med passasjerer og bagasje.
Dekkmann anbefaler å bruke trykket for fullastet bil uansett belastning. Vær obs på at det kan være ulikt dekktrykk på for- og bakaksel.
Tabellen på oversikten viser trykket i både bar og psi. Ikke bland disse.

Lufttrykket måler du enkelt ved å bruke et måleapparat. Du kan også komme innom en Dekkmann avdeling, så måler vi lufttrykket for deg. 
Mål alltid trykket med kalde dekk (kjørt mindre enn 3 km.)

Dekk - kontroller det regelmessig

Når du ser etter skader på dekket kan du starte med en visuell kontroll av dekkets overflate.
Bemerker tydelige skader på dekket må det kontrolleres av et dekkverksted.
Kontakt din lokale Dekkmann, så kontrollerer vi dekket for deg, gratis.

For kontroll av mønsterdybde på framhjulene, bør du svinge dekket helt ut til en side slik at du tydelig kan se hele mønsteret.
Slitasjen på dekket skal være mest mulig lik på hele dekkets bredde.
Kontroller mønsterdybden ved hjelp av en dybdemåler.
Du bør måle på flere ulike steder for å se etter avvik i dybden, men det er kun de ¾-delen i midten av mønsteret som skal måles.

Et dekk som har størst slitasje på midten, kan skyldes for høyt lufttrykk, men i dag er dette også svært vanlig for dekk med for lavt lufttrykk – særlig dekk med lav profil og stor bredde. Sjekk derfor med en fagmann.

Et dekk med tydelig slitasje på begge sider av dekket, kan skyldes for lavt lufttrykk, men det er også ofte et tegn på feil hjulinnstilling.

Er dekket tydelig mer slitt på en av sidene skyldes dette normalt feil på hjulstillingen.
Vi anbefaler deg å kontakte en Dekkmann avdeling som kan kontrollere, og eventuelt utføre justering av hjulstillingen.

Stor utvikling de seneste årene

Dekk hos Dekkmann

De siste 20-30-årene har bilene og dekkvaliteten utviklet seg med kvantesprang. Doningene er blitt bredere, høyere og ikke minst mye tyngre.
I tillegg har bilene flere hestekrefter og større dreiemoment.

Sjekk priser på sommerdekk i nettbutikken.

– Kjøreegenskapene er også kraftig forbedret.
Det innebærer blant annet at man ubevisst kjører raskere gjennom svinger enn tidligere. Det som kanskje var riktige dekk i 1990 er ikke nødvendigvis riktig nå lenger.

Bilene har endret seg – ikke lenger smale dekk som gjelder

Før var bilene mindre og lettere, og man kunne gjerne ha smalere dekk uten at dette gikk vesentlig utover stabiliteten. Hastighetene var også lavere, med 80 km/t som maksimal hastighet.

Nå kjører vi lovlig i 110 km/t enkelte steder, og standarden på deler av Europa- og Riksveinettet har blitt bedre de siste årene. Det fører til høyere hastigheter og setter dekkene på store prøver når noe kritisk skjer. Derfor er større kontaktflate og bedre feste mot underlaget viktigere enn noen gang.

Bredere dekk har bedre bremseevne enn smale. Ved overgangen til en stor andel SUV-er har tyngdepunktet på mange biler blitt høyere, samtidig som bilene er blitt vesentlig tyngre og mer motorsterke. Dekk blir dermed viktigere og viktigere!

Smale dekk - kan gi store utslag på kjøreegenskapene

  • Smale dekk med høy profil er langt mer ustabile enn lavere dekk, som kalles lavprofil-dekk. Jo tyngre bilen er, desto mer ustabil vil den være med smale høyprofil-dekk dersom bilen plutselig kastes til en av sidene.

  • Har man ting som sykkel eller boks på taket, flyttes tyngdepunktet enda høyere opp.

  • I en krapp sving eller ved en unnamanøver, vil et dekk med høy profil bevege seg mye mer sideveis enn et lavprofil-dekk. Det blir rett og slett mindre stabilt og mer vinglete.

  • Jo bredere og lavere dekket er, desto mindre «gir det seg sideveis» i kritiske situasjoner. Muligheten for å komme seg unna noe som plutselig dukker opp i veibanen, er dermed vesentlig bedre. 

    Få frem de beste egenskapene ved bilen din - les om Ultra High Performance dekk.

Hør på fabrikken som har laget bilen din - velg riktig dekk

Velg riktig dekk

Det er spesielt raske unnamanøvrer, som når et dyr, en gjenstand eller et barn plutselig kommer ut i kjørebanen, som er manges mareritt. Med høye og smale dekk vil bilen bruke lenger tid på å svinge unna, i tillegg til at sjansene for skrens og at man mister kontroll over bilen, øker. 

Produktsjef i Dekkmann, Torleiv Dalen Haukenes sitt råd: - Ha respekt for den originaldimensjonen som bilen er levert med. Bruk samme dimensjon sommer som vinter. Bilfabrikkene legger ned store ressurser på mye testing for å finne den perfekte dimensjonen. Den bør vi stole på.