EU-merking av dekk - Dekkmann

Dekkstøy, vårgrep og drivstofforbruk

For å kunne gi en standardisert informasjon om drivstofforbruk, våtgrep og utvendig støy, har EU introdusert en obligatorisk etikett for alle nye dekk. Fra november 2012 må alle nye dekk solgt i Europa ha denne etiketten.

Den har til hensikt å gi sluttbruker en viss informasjon for å gjøre valget enklere ved kjøp av nye dekk (Se eksempelet nedenfor som gjelder personbildekk).

EU-merkingen - Dette betyr det

Drivstofforbruk - Rullemotstand 

Drivstoffbesparelse er viktig både for å redusere CO2 utslipp og kostnader (det som måles og som har betydning for CO2 er rullemotstand). Man måler fra lavt drivstofforbruk, kategori A (grønn) og oppover til kategori G (rød). Kategori D brukes ikke. Forskjellen mellom hver kategori tilsvarer en besparelse i drivstofforbruket på mellom 0,10 og 0,15 liter pr 100 kilometer for en bil med forbruk på 6,6 liter pr 100 kilometer.

Våtgrep - Brems

Våtgrep er en kritisk sikkerhetsegenskap som relateres til dekkets evne til å stoppe raskt på vått underlag og kan beskrives med bremselengde. Forskjellen mellom kategoriene tilsvarer en distanse på mellom én og to billengder (3 til 6 meter) ved nedbremsing fra hastighet 80 km/t.

Forskjellen i bremselengde mellom kategori A og F er mer enn 18 meter.

Dekkstøy

Dette er utvendig støy fra dekkene og angis i deseibel. Jo mere sort på skalaen, jo høyere støy.

NB! Det er kun støy til omgivelsene som måles. Denne graderingen sier ingen ting om lydnivået inne i bilen.